יום ראשון, 2 בספטמבר 2012


פרק ג
הנושא: כיצד מצליח שלמה לרכוש את לב העם?

שלמה הוכתר כמלך עוד בחיי אביו בהיותו נער קטן (מל"א  א ). בפרק ב הוא דואג בהדרכת אביו להסיר כל מכשול וסכנות העלולים לאיים עליו ולכן הוא הורג את יריביו. דוד מת ושלמה אמור לבסס את שלטונו ולפעול כמלך ולהוכיח שהוא ראוי למלוך תחת אביו.

1.      בפסוקים 1 -  4 מסופרים מספר פעולות ששלמה עושה עם עלייתו לשלטון. הפעלת תכנית למפעלי  בנייה כבית המקדש בית המלך ובניית חומה מסביב לירושלים. . כיצד כל אחת מהפעולות הללו הן שלב בביסוס שלטונו של שלמה?

2.      אחת הפעולות שמצוינת בפסוקים היא נישואיו לבת פרעה. קרא את המאמר העוסק ב-נישואים פוליטיים . תמצת את עיקרי הדברים , ורשום כיצד נישואים אלה עוזרים לשלמה לבסס את שלטונו?


בפסוקים 4 – 15 שלמה הולך לגבעון כדי להקריב קורבן ושם הוא זוכה להתגלות מיוחדת בחלום. שלמה אינו מבקש טובות הנאה כאלה ואחרות , אלא מבקש מהאל לתת לו חכמה , חכמה מוסרית חכמת השיפוט , יכולת ההבחנה בין טוב ורע . כאן שלמה מגלה ענוה וצניעות,המוכיח שהוא ראוי לתפקידו.

שלמה נהג בחוכמה בכך שבקשתו מאלוהים הדגישה את טובת העם ולא את טובתו האישית. האל נענה לשלמה ומעניק לו גם מה שהוא ביקש וגם כל מה שלא ביקש, גם עושר, כבוד ,ניצחון על אויבים וגם אריכות ימים.

המשאלה של שלמה לחכמה מתגשמת במשפט שתי הנשים הבאות אליו, בפסוקים 16  -28 . הסוגיה המשפטית שהוצגה בפניו היא סוגיה סבוכה משום שכל אחת הציגה גרסה מנוגדת לזו של חברתה. הייתה זו עדות יחדי מול עדות יחיד, ולא היו עדים נוספים היכולים לתמוך ולחזק את אחת הגרסאות.

3.      קרא  את משפט שלמה בפרק ג  פסוקים 16 -28, רשום מהו תוכן הסכסוך, המבחן שעורך שלמה, תגובות שתי הנשים, פסק הדין והתגובה לפתרון הסכסוך.

4.       קרא את המקור הבא משפט שלמה . ענה במילים שלך על שתי השאלות המופיעות במאמר.

פרק ד פסוק 1 " ויהי המלך שלמה מלך על כל ישראל " העם מקבל אותו ללא עוררין, כבר בתחילת מלכותו. משפט הנשים הוכיח את כשירותו לתפקיד המלך, השופט את העם, ומנהל את עניני הממלכה בחכמה.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה