יום ראשון, 2 בספטמבר 2012



פרק ב'
 הסיכום הבא לקוח מתוך עולם התנ"ך ספר מלכים א

פרק ב מורכב משתי חטיבות עיקריות:
        צוואתו של דוד                                      תיאור סילוק מתנגדיו של שלמה                          
        פסוקים 2 – 9                                                    פסוקים 13  -46


פסוק 12 " ושלמה ישב על כיסא דוד אביו ותיכון מלכותו מאד" הוא מן הנוסחה החותמת את מלכות דוד, ומשמש מעין פתיחה של היחידה השנייה.

כל אחת משתי החטיבות העיקריות כוללת ארבעה מרכיבי משנה. בצוואת דוד הובאו ארבע ההוראות הבאות:  לשמור על משמרת ה' וללכת בדרכיו, להשיב ליואב כגמולו, לעשות חסד עם בני ברזלי, ולנקום בשמעי בן גרא.

בדומה לכך הובאו בחטיבה העיקרית האחרת ארבע פעולות שנקט שלמה לאחר מות דוד אביו. הוצאתו להורג של אדניה, גירוש אביתר, הוצאתם להורג של יואב ושל שמעי .מבין ההוראות של דוד לא נמסר בפרק ב אלא על מילוין של שתיים בלבד. עשיית החסד לבני ברזלי אינה מצוינת כלל וההליכה בדרך ה' נזכרת רק בפרק ג' . לעומת זאת הפעולות נגד אביתר ואדניה לא זו בלבד שלא נזכרו בצוואת דוד אלא אפשר לראותן כסותרות את רצונו.

הפרק מנסה להציג את שלמה כשליט עצמאי, שהצליח מחד גיסא להתגבר במהירות ובחוכמה על כל מתנגדיו ומאידך גיסא לא להתרשל במילוי צוואת אביו. (מתוך עולם התנ"ך ספר מלכים א )
פרק ב פותח בעריכה דויטרונומיסטית זוהי עריכה על פי העקרונות של ספר דברים. את לשון העריכה הזו ניתן לזהות על פי  ביטויים מאפיינים, וניתן להבחין בה  לאורך כל ספר מלכים.


  1. קרא בהפניה, וכתוב את עיקרי הדברים בהגדרה.  נרחיב עוד על העריכה  בכיתה.
למשל ביטוי שגור המתאים לסגנונו של ספר דברים הוא " לשמור חוקותיו מצוותיו ומשפטיו " .
  1. קרא במקור הבא ספר מלכים ותמצת את הדברים העיקריים המופיעים בו. הם ישמשו לנו בסיס להבנת העריכה והכתיבה של ספר מלכים, מהי היסטוריוגרפיה מקראית,  הקשר לספר דברי הימים , מגמה דתית ועוד- נושאים שנעסוק בהם בכיתה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה