יום ראשון, 2 בספטמבר 2012


פרק ה 9  -32

הנושא: התגשמות ההבטחות שניתנו לשלמה בחלומו בגבעון

                                     חכמה                        עושר



חכמה שיפוטית " משפט שלמה" , חכמה ספרותית ותרבותי פסוקים 9 – 14 ,מלכי העמים באו לשמוע את חכמתו
מנחה מהעמים , הנציבים כלכלו את המלך וצבא פרשיו ברווחה

החכמה והעושר, משמשים הכנה לפעולת ההערכות לבניית בית המקדש בירושלים. כך נקשר במרחק טקסטואלי סיפור החלום בגבעון למפעל המרכזי של שלמה בניית בית המקדש בירושלים. בית המקדש הוא הנושא העיקרי בפרקים הבאים וגולת הכותרת של תיאור מלכות שלמה בספר מלכים.


על בית המקדש  ניתן לקרוא
תמונות של בית המקדש


פרק ח
חנוכת בית ה'

סופר ספר מלכים מקדיש לנושא של בניית בית המקדש חלק נכבד מן הספר, מפרק ה ועד סוף פרק ח. בכך הוא מביע את דעתו כי מפעל זה הוא מרכזי בחייו של שלמה ומלכותו.

לבית המקדש יש מקום מרכזי בהתפתחות האמונה הישראלית, ויש לו משמעות וזיכרון בתודעה ההיסטורית של עם ישראל לדורותיו.כמו כן הרפורמה הדתית שאנו עדים לה בספר מלכים, הדורשת ריכוז פולחן סביב  "המקום אשר יבחר", הוא המקדש בירושלים.

שלמה הקדיש רבות לבניית בית המקדש בהשגת חומרים מעולים ויקרים ובהקצאת משאבים וכוח עבודה.  
לחנוכת בית המקדש חלקים אחדים :

העלאת ארון הברית והצבתו במקום קבוע בתוך המקדש פס' 3  -13
סקירה היסטורית מפי המלך פס' 14  -21
דברי תפילה של שלמה לאלוהים פס ' 22  -53
דברי ברכה לעם מפי שלמה פס' 54  -61
הקרבת קורבנות וחגיגה בהשתתפות בני העם פס' 63  -66

הזמן- "ירח האיתנים"  חודש שביעי ,תשרי. מקור השם כנעני חג האסיף העם התפנה מעבודת החקלאות כדי לקיים חג במקדש.

מקום הארון – "דביר" קודש הקודשים. מעל הארון  ניצבו כרובים, בעלי כנפיים הדומים לבני אדם שמקצתם דומים לחיות ועופות. בתוך הארון לוחות הברית. מודגש שאין זולת הלוחות על מנת למנוע מחשבה שבתוכו יש צלם או דמות הפסולים על פי  האמונה.

פסוק 9 יוצר קושי תיאולוגי " מקום שבתך" .  לכן שמו שם/ קדושתו , כי אין בית שיכול להכיל את ה'. אם השמים והארץ לא יכולים להכילו על אחת כמה וכמה בית המקדש.

יחזקאל קויפמן כותב על  ייחודו של בית המקדש- זהו מקום בו מבקש האדם את מבוקשו מהאל, מקום בו מובטח לו שה' ישמע לתפילותיו וימלא את משאלותיו. בית המקדש אינו מקום שבו נותן האדם מתנות  לאלוהים, או משרת אותו כל אלה הם תפקידיו של המקדש באמונה האלילית.

1.בערך בית המקדש שקראת לעיל, סכם במילים שלך את בית המקדש על פי האמונה  הישראלית . (פרט זה יהיה רלוונטי ביותר לעניין העריכה של ספר מלכים ,תפיסת הגמול, ומגמתו של ספר מלכים).  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה