יום ראשון, 2 בספטמבר 2012


מלכים א  פרק א
המאבק על כס המלוכה והמלכת שלמה

הנושא:  כיצד הפך שלמה להיות מלך בעוד אביו חי? בעיית הלגיטימציה במלכות שלמה

פסוקים 1-4 מהווים אכספוזיציה


מתוך ויקי מילון : ספרות פתיחה, רקע מקדים הנמסר לקורא על הסיפור. האקספוזיציה כוללת תיאורי זמן, מקום, דמויות, הקונפליקט בסיפור ולפעמים גם רמז לפתרון הקונפליקט.


  • מה הם הפרטים המופיעים באקספוזיציה וכיצד הם קשורים לנושא המרכזי של הפרק?
מועמדי הירושה-  במזרח הקדום המנהג הרווח היה שהבן הבכור יורש את השלטון אך לא תמיד היה זה כך. נעשה סקירה ליורשים הפוטנציאלים של דוד , בניו. על יתר  צאצאיו ניתן לקרוא בשמ"ב ג' .

אמנון הבכור –  (לאחינועם היזרעאלית )מה קרה לו ? נרצח שמ"ב י"ג ,על יד אבשלום בעניין אחותו תמר.
כילאב – (לאחינועם היזרעאלית ) לא שומעים עליו דבר
אבשלום –  (בן מעכה בת תלמי מלך גשור) מרד באביו ונהרג אף הוא שמ"ב ט"ו
אדניה – (הבן של חגית) שומעים עליו בפרק הזה מפסוק 5 ואילך
שלמה – (בן בת שבע ) נער בזמן התרחשות סיפור זה

המאבק בין תומכי אדניה לבין תומכי שלמה על ירושת כס המלכות מופיע בפסוקים 5  -31
     
 2 .אילו פעולות עושה אדניה ומהי מטרתן?

לפניך שתי השוואות שמטרת ההשוואה היא לנקיטת עמדה.

      3.הפרטים המסופרים על אדניה מזכירים לנו את סיפור  אבשלום (מל"א א 5 – 6 , שמואל ב ט"ו 1 ו י"ד 25 ). כמו כן השוואת מעשי אדניה לחוק המלך (מלים א א' 5, ודברים י"ז 19).
ציין פרטים דומים בין הסיפורים השונים וכתוב מהי המסקנה המבקשת מהאנאלוגיה הזו שעורך המספר המקראי?



ההולכים אחר אדניה ורוצים בהמלכתו
- יואב בן צרויה שר הצבא
- אביתר הכהן
- אחיו בני המלך ובני יהודה


 

נאמני דוד
-בניהו בן יהוידע מפקד צבא השכירים, המורכב מפלשתים ואנשי כריתים
-צדוק הכהן
-נתן הנביא

 
        הפעולות של אדניה יצרו שני מחנות:












ארבע פעמים מסופר בפרק על מרד אדניה  :
           א.         המספר האובייקטיבי פסוקים 7  - 10
           ב.         נתן מספר לבת שבע פסוקים 11 – 14
            ג.         בת שבע לפני דוד פסוקים 15  -21
           ד.         נתן לדוד פסוקים 22  -27

4. ערוך השוואה בין ארבע הגרסאות (הדומה והשונה ) . התייחס בהשוואה למוטיבים חוזרים, משחק מילים,  אופי הדמויות ומגמתן, ואופיין של הדמויות הדוברות. מהי המסקנה העולה מהצגת ארבע הגרסאות הללו ?

מטרתו של נתן לסכל את ניסיון השגת השלטון על ידי אדניה, ולהביא למשיחת שלמה כמלך היורש. החשש שמא יהיו מאבקים מרים לאחר מות דוד לכן הרצון הוא לקבוע יורש טרם מותו של דוד.כיצד נקבע מי יהיה היורש? דבר השבועה לבת שבע, פרט הכרחי לפתרון התעלומה. שתי אופציות:

א.השבועה לא מופיעה במקרא, אולי הייתה ידועה ולכן אדניה ניסה במהירות לזכות במלוכה כל עוד שלמה צעיר ולא יכול להיאבק על המלוכה.

ב. לא הייתה שבועה ולכן לא נזכרת במקרא. זהו תכסיס של נתן למנות את שלמה ולבלבל את דוד הזקן.
נראה שהפתרון הוא לקבל את הטענה שהייתה כביכול שבועה בין השניים.

  • הפרשן רד"ק לפסוק י"ג "נשבעת לאמתך – ולמה נשבע לה כי כשמת הילד אמרה בת שבע הילד מת מפני העוון אפי' יהיה לי ממך בן ....ולא רצתה להיזקק לו עד שנשבע לה כי הבן שיהיה לו ממנה ראשונה ימליך אחריו..." . הפרשן מנסה לפתור את הקושי בטענה שאכן נשבע דוד לבת שבע בסתר בעקבות פרשת אוריה החיתי.
  • בחירת שלמה דווקא , יש מוטיב שכבר מצאנו בספר שמואל בן הזקונים נבחר למלך כמו דוד עצמו. כך שבחירתו של שלמה אינה חריגה ומשקפת תקדימים במשפחתו של דוד עצמו.
  • האופציה שהייתה כביכול שבועה מתקבלת יותר על הדעת על יד המספר כי גם הוא נותן לגיטימציה לבחירתו של שלמה למלוכה. כל התיאורים שלו מצדדים בבחירה הזו של שלמה ולא של אדניה
תוכניתם של נתן  ובת שבע  מצליחה. דוד שומע על מעשיי אדניה והוא מצווה להמליך את שלמה מיד. טקס המלכת שלמה מתואר  בפסוקים 42- 48 .גם כאן בהמלכת שלמה מופיע מוטיב החזרה, כפי שראינו בגרסאות השונות בדברי הדמויות לפני דוד. ההמלכה מופיעה בדברי שלוש דמויות.

א.      דוד הפוקד לבצע את ההמלכה
ב.      המלכת שלמה בידי נתן בניהו וצדוק
ג.       דיווח על ההמלכה מפי שליח המספר למחנה אדניה

משלוש הגרסאות ניתן לעמוד על הפעולות השונות: הכרזת דוד על היורש הרכבת שלמה על פרדת המלך , הובלת שלמה למקום מקודש מעיין הגחון, משיחה בשמן הקודש, תקיעה בשופר, ההכרזה "יחי המלך" ,התהלוכה אל הארמון, הישיבה על כס המלכות.

כיצד מגיב מחנה אדניה?

פסוק 49 ממצה את התחושה של מחנה אדניה  שאין סיכוי " וילכו איש לדרכו" .הגורל שהיה צפוי לבת שבע ולשלמה אם אדניה היה מולך, צפוי כעת לאדניה לכן הוא נאחז בקרנות המזבח .

קרנות המזבח- אדם שנשקפה לו סכנת מוות בגלל עונש משפטי או בגלל נקמת דם, היה יכול להציל את עצמו ממות ולזכות בחסינות כשנמלט למקדש ואחז בקרנות המזבח.

קרנות המזבח לא הוֹשיעו את יואב, שר צבאו של דוד: יואב השתתף בתכנית להמליך את אדוֹנְיָה בן שלֹמה. דוד החליט להמליך את שלמה. בהוראת דוד פגע שלמה במורדים: הוא הרג את אדוניה וגירש את אביתר הכהן לענתות.

כאשר נודע ליואב ששלמה הומלך - הוא חשש לחייו וברח לאוהל ה', שם נאחז בקרנות המזבח (מלכים א', ב' 28). שלמה לא התחשב בכך וציווה להוציא אותו להורג, כדין מי שחייב מיתה (הנימוק שהביא לכך שלמה היה שיואב רצח את שרי הצבא אבנר בן נר ועמשא בן יתר. שותפותו במרד - כשניסה להמליך את אדוניה - לא נזכרה, אך הייתה העילה האמיתית להריגתו.

"נאחז בקרנות המזבח" זהו ביטוי שמשתמשים בו עד היום כמשל לאותו אדם, המסרב לקבל עונש או את הדין לכן הוא  מנסה להינצל ולנקות את עצמו מחטא באחיזה בקרנות המזבח.  












אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה