ירידת בית עלי ועלייתו של שמואל
פרקים ב פסוקים 11- 36, ג,ד
פרטי תוכן:
שמואל הוקדש על ידי אמו לשרת במקדש עוד לפני שנולד (שמ"א א 11 )
פרק ג התגלות ה' לשמואל מיד לאחר שנגמל הביאה אותו אימו אל המקדש ושם שימש בעבודת הקודש לצידם של עלי ושני בניו חופני ופינחס, ששימשו בתפקידי כהונה במקדש בשילה מתוקף ירושה בעקבות אביהם.
על חופני ופינחס ומעלליהם, ניתן לקרוא בשמואל א פרק ב פסוקים 12- 17, 22 25.
- הבא שתי דוגמאות למעשיהם של חופני ופנחס,וכיצד ניתן לאפיין את מעשיהם?
- ההתנהגות הזו של בני עלי מביאה על בית עלי נבואת פורענות מפי איש האלוהים בשמ"א ב פסוקים 31 – 35 . כתוב בקצרה מהי.
פרקים ג- ד עוסקים בהתגלות ה' לשמואל ,נבואת פורענות נוספת על בית עלי, ירידת בית עלי במערכה באבן העזר, ועלייתו של שמואל.
- קראו את הפרקים וכתבו בראשי פרקים את השתלשלות האירועים.
המערכה באבן העזר מבליטה שני נושאים, ארון האלוהים והאויב הגדול בתקופה זו הפלישתים.
עוד על ארון הברית ניתן לקרוא
נבחרו שלוש תמונות מהאתר לעיל (לחץ על התמונה כך שתוכל לראותה )
פרקים ה- ז מספרים : לאחר המפלה באבן העזר ארון האלוהים נודד בין ערי הפלישתים- אשדוד גת ועקרון, לאחר מכן הוא חוזר לבית שמש ולבסוף לקריית יערים . שמואל מכנס את העם במצפה ומכשיר את הקרקע לקרב נוסף עם הפלשתים באבן העזר.
הפלשתים
אחד מ"גויי-הים", שהציפו במאה ה-13 לפנה"ס את חופי הים-התיכון המזרחי. הפלשתים, שמוצאם היה לדברי עמוס, ט' 7, מכפתור (כנראה האי כרתים), התיישבו במאה ה-12 לפנה"ס על חופה הדרומי של ארץ כנען ויסדו שם חמש ממלכות: עזה, אשקלון, אשדוד, גת ועקרון.
השליטים שבראש הממלכות הללו נשאו את התואר "סרן", מלה קרובה למלה היוונית "טיראנוס" (רודן). על שם הפלשתים נקרא חבל הארץ שבו התיישבו בשם "פלשת", ומכאן גזרו היוונים את השם "פלשתיני" לארץ-ישראל כולה.
בשעה שבני-ישראל יצאו ממצרים, כבר היו הפלשתים מבוססים בשפלת החוף. ומאחר שהיו עם של אנשי מלחמה, מנע אלוהים את בני-ישראל מלעלות ארצה בדרך הקצרה, דרך ארץ פלשתים, "כי אמר אלוהים פן ינחם העם בראתם מלחמה ושבו מצרימה" (שמות י"ג, 17).
ארץ הפלשתים "כל גלילות הפלשתים", לא נכבשה בימי יהושע (יהושע, י"ג, 2-3). ההתנגשות הראשונה בין בני-ישראל לפלשתים, אירעה בימי השופטים. על שמגר בן ענת מספר המקרא (שופטים, ג', 31) שהכה את הפלשתים, "שש מאות איש במלמד הבקר". אחר-כך גברה יד הפלשתים. הייתה להם השפעה תרבותית על בני-ישראל (שופטים, י', 6) והם גם פרשו שלטונם עליהם.
הסיפורים על שמשון בפרקים י"ג-ט"ז של ספר שופטים, מתארים תקופה של מגע תרבותי בין שני העמים וגם של פעולות הטרדה הדדיות. בימי עלי הכוהן הביסו הפלשתים את בני-ישראל בקרב ליד אפק, לקחו את ארון הברית בשבי והחריבו את מקדש שילה.
כל ימי שמואל ושאול הייתה מלחמה בין בני-ישראל לפלשתים. באחד הקרבות שבימי שאול, הצטיין דוד הצעיר בניצחונו על גליית, לוחם פלשתי המתואר כענק אימתני. בשעה שדוד ברח מפני שאול, מצא זמן-מה מקלט אצל אכיש, מלך גת, שנתן בו אמון ואף רצה, שדוד ואנשיו ישתתפו בקרב המכריע נגד שאול. אך שאר סרני הפלשתים התנגדו לכך. אחרי מותו של שאול בקרב על הגלבוע, חידש דוד המלך את המלחמה בפלשתים: "...ויכניעם וייקח דוד את מתג האמה מיד פלשתים" (שמואל ב', ח', 1)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה