פרק ב - שליחת המרגלים ליריחו
לפני מעבר הירדן שלח יהושע שני מרגלים לרגל את העיר יריחו.
לא ברור מה הטעם לשליחת המרגלים בפרק ב לאחר הבטחתו של ה' בפרק הקודם " הארץ אשר אנכי נותן להם... כל מקום אשר תדרוך רגליכם בו לכם נתתיו ..." (פסוק ב ואילך)
פרקים ג – ד כמוהו כסיפור כיבוש יריחו הלכה למעשה בפרק ו , אכן הולמים את אופי ההבטחה האלוהית. פרק ב פוגע ברצף הכרונולוגי . אין צורך במרגלים האמורים לחדור לעיר ולגלות צפונותיה, אם זו תיפול כפרי בשל ביד בני ישראל בעקבות נס נפילת החומה.
מעשה רחב משתייך לטיפוס הסיפורי של אישה הממלטת גבר : מיכל הממלטת את אישה דוד (שמ"א י"ט 11- 17) האישה מבחורים הממלטת את שלוחי דוד (שמ"ב י"ז 17 – 22),
פסוק ב ואילך)
תקציר הסיפור:
המרגלים הגיעו לביתה של רחב , אישה זונה, ומצאו בביתה מקום לינה. השמועה על כך שהגיעו מרגלים הגיעה לאוזניו מלך יריחו. המלך שלח את אנשיו בדרישה לרחב להסגיר לידיו את המרגלים.. רחב הסתירה את המרגלים על גג ביתה, ולשליחי המלך סיפרה כי הם עזבו את ביתה. היא טענה שלא ידעה לאן הלכו. רחב פנתה למרגלים ותיארה בפניהם את חשש העיר מפני בני ישראל העומדים להיכנס לארץ. היא ביקשה בתמורה לכך שהסתכנה והסתירה אותם בביתה יחלצו בני ישראל אותה ואת בני ביתה כאשר יכבשו את העיר יריחו. המרגלים נתנו לרחב את דברתם וביקשו ממנה לסמן את ביתה שהיה ממוקם בחומת העיר על ידי חוט אדום, כך שבעת הכיבוש יוכלו לזהות את ביתה ולחלץ ממנו אותה ואת משפחתה בשלום. הם הדגישו כי הם מתחייבים להציל רק את משפחתה בשלום. הם הדגישו כי הם מתחייבים להציל רק את האנשים אשר בתוך הבית. לאחר שחזרו המרגלים למנה ישראל סיפרו ליהושע את כל קורותיהם.
ענה על השאלות הבאות :
- על פי התיאור של רחב שררה אווירה של פחד ויראה מפני בני ישראל העומדים להיכנס לארץ. הביאו ביטויים המוכיחים זאת .
- בפרק מוזכרים אירועים מחיי עם ישראל, המעידים על כוחו ועליונותו של אלוהים אלוהי ישראל. הביאו ביטויים מהכתוב המוכיחים זאת.
- קרא בעולם התנ"ך ספר יהושע ע"מ 46 "מעשה רחב והטיפוס הסיפורי של אישה ממלטת גבר". הנאמר בפסקה הזו ייתן תשובה למיקומו של ספור רחב והמרגלים. סכם בקצרה את הדברים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה